onsdag, oktober 21, 2009

Vad gör man på en tråkig föreläsning?

I förra veckan då typ alla föreläsningar sög pung så satt jag och skrev i min egna lilla värld istället. Jag tänkte att jag skulle skriva det här för jag är så ointressant och tråkig. Så här kommer det.

Det finns flera olika sätt att tackla en tråkig föreläsning. Vissa sover, andra skriver lappar. Jag brukar låtasa att föreläsaren pratar ett annat språk, oftast är det ett som låter som Chewbaccas. En hel del människor ägnar sig även förläsningstiden till effektiv konstutvekclingstid. I slutet av terminen har man helt enkelt ett block fullt med väldigt kreativa bilder.
Jag som är helt talanglös, när det gäller att skapa något med min händer, svävar iväg som sagt. Planerar min tid de närmaste veckorna, allmänna tankar om livet och personerna inom det, hittar på historier och oftast - allra oftast så kämpar jag för att hålla mig vaken.
Problemet för mig med totalt ointressanta föreläsningar är att jag lär mig genom att lyssna men kan jag inte hålla mig vaken eller intresserad så missar jag massor, jag fattar heller inte ett skvatt utav det jag sen läser.

Fast det jag egentligen skulle skriva om var hur intressant det är att observera människor på föreläsningar. Folk sitter verkligen i sina egna världar och parallela universum. Det borde egentilgen vara en vetenskap om hur människor beter sig på föreläsningar (kanske det är, vad vet jag). Men ta bara en sån sak som hur folk ser ut när de är koncentrerade - vissa ser totalt ointresserade ut, trötta, out of space eller förbannade. Sedan finns det dom som verkligen skiner upp, sån är defenitivt inte jag.
Jag anser ju att det mesta som gås igenom på våra föreläsningar är logiskt, för mig är det inte logiskt att låta en människa med ett stort jävla jack i armen springa runt så att hjärtat pumpar ut ännu mer blod. För mig är det logiskt i den situationen att försöka få personen att vara stilla och om möjligt ha armen i högläge, det är heller inte ologiskt för mig att man inte pratar om sina egna problem istället för patienten. Men uppenbarligen är detta inte lika självklart för alla andra eftersom HU anser att vi behöver föreläsningar om sådana saker.
Men hursomhave så är det ganska så tråkigt och värdelöst med föreläsningar soom inte ger något. Defenitivt inte när halva klassen går i pausen, men måste känna sig ganska värd som föreläsare i den situationen.
En annan sak som inte alls har något med det här att göra är att jag funderar på att ha något såkallat tema på bloggen. Just nu bitchar jag enbart om hur värdelöst allt och alla är, kanske kan vara skönt att tvinga hjärnan att ha ett annat fokus. En tanke är att försöka mig på snuskbloggen igen men det känns inte så jättelockande, känns som om det redan finns ett gäng sådana liksom. Sedan är frågan om jag är tillräckligt engagerad för att komma på snuskhistorier, sen fattas det ju fanatsi också. Men det är en tanke. Det hade vart skönt att ha en snuskblogg utan krav på uppdateringar, bara en gowiththeflow- blogg så att säga. att bara skriva när jag har flow. Men jag måste ju ändå ha något ställe att bitcha om livet och det känns inte lockande att ha 2 bloggar faktiskt. Men som sagt, kickar det in lite inspiration och motivation så kanske det kan hända att det blir en snuskblogg utav den här.

Man vet aldrig so you better watch your back!

Inga kommentarer: